Tuesday, 25 April 2017

TEMA : PERPADUAN

TEMA : PERPADUAN

TAJUK : RANCANGAN INTEGRASI MURID UNTUK PERPADUAN(RIMUP) DAN 1 MURID 1 SUKAN MERUPAKAN KEMPEN-KEMPEN YANG DIJALANKAN SI SEKOLAH YANG BERTUJUAN MEMUPUK PERPADUAN KAUM. HURAIKAN. 

Rancangan Integrasi Murid Untuk  Perpaduan (RIMUP) adalah dasar  kementerian yang mula diperkenalkan sejak 1986 lagi di sekolah rendah, kemudian ianya diperluaskan hingga ke peringkat menengah Pendekatan sempurna lebih ketat dan sarat dengan mesej perpaduan ini diyakini memberi impak langsung kepada agenda perpaduan kaum secara holistik. Banyak perkara telah ditambah baik dan diperkasakan dari semasa ke semasa bagi memberi peluang pelajar dan guru menterjemahkan dasar.
Berbeza dengan dasar 1 murid 1 sukan wujud bermula tahun 2011, yang mana mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Dasar ini juga selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk membudayakan sukan dalam kalangan masyarakat. Perlu diingatkan bahawa sukan juga adalah salah satu saluran penting dalam memupuk perpaduan.
Kombinasi 2 program ini, bila dilaksanakan secara sederap akan mengeratkan pertalian silaturrahim antara anak-anak di samping memupuk semangat bersaing yang sihat. Peranan besar menyatukan murid-murid di bawah satu paying bakal mendokong aspirasi 1 Malaysia yang, sihat, cergas, dinamik dan bersatu padu. Seterusnya ia akan menjamin keperntingan bersama.
Memetik laporan Tahunan 2014 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) menyatakan, pemantauan itu membabitkan sekolah menengah kawasan bandar dan luar bandar yang mempunyai komposisi murid pelbagai etnik. Berdasarkan pemantauan itu, didapati sekolah yang melaksanakan aktiviti yang menjurus kepada pembentukan perpaduan dapat dilihat melalui interaksi dan tingkah laku murid dalam bilik darjah dan ketika aktiviti kokurikulum. Pemerhatian mendapati, 84.6 peratus atau 66 sekolah sudah melaksanakan lima kategori RIMUP dan secara rawak di 10 bilik darjah setiap sekolah menunjukkan 73.1 peratus atau 57 sekolah sudah melaksanakan susunan tempat duduk secara bercampur dalam kalangan pelbagai etnik. Dalam perkembangan lain, interaksi murid adalah positif dengan 87.2 peratus atau 68 sekolah menunjukkan murid pelbagai etnik berinteraksi ketika pembelajaran, kokurikulum dan kelas Pendidikan Jasmani. Sehubungan itu, kementerian ini turut merancang membangunkan strategi dan pelan tindakan bagi mengukuhkan penerapan dan amalan nilai perpaduan di bilik darjah dan juga aktiviti kokurikulum. Selain itu, pembabitan ibu bapa dan komuniti dalam program seperti ini akan dipertingkatkan lagi bagi memastikan perpaduan dan semangat patriotisme terus diamalkan dalam kalangan murid semasa serta selepas waktu persekolahan. Ingin saya tegaskan program RIMUP ini mempunyai hala tuju jelas menyatupadukan pelajar berbilang kaum di negara ini.


Ini termasuk pengisian program kecemerlangan akademik menerusi pelaksanaan aktiviti seperti seminar, kuiz, debat perpaduan, sayembara perpaduan dan pertandingan fotografi. Model pupuk perpaduan Kita perlu menaruh keyakinan bahawa program ini mampu menjadi model untuk memupuk perpaduan yang penting untuk membantu mengekalkan kestabilan, kemajuan dan tamadun di negara ini. Saya melihat RIMUP ini mampu memberi nilai tambah Program ini juga boleh diadakan di sekolah aliran Cina dan arus perdana (SK) secara giliran. Malah, amalan kunjung mengunjung rakan pelbagai bangsa pada musim perayaan itu adalah praktikal mudah menyatupadukan rakyat Malaysia secara berkesan. Kementerian optimis mampu terus memperkasakan lagi temasya program RIMUP secara berkala pada masa hadapan demi merealisasikan agenda penyatuan kaum secara kukuh. Keyakinan ini perlu disahut pelbagai pihak khususnya ibu bapa, badan bukan kerajaan dan pemimpin komuniti. Saya tidak setuju dengan pendapat yang mengatakan media sosial adalah penyebab utama meruntuhkan benteng perpaduan negara khususnya masyarakat pelajar dan guru di sekolah. Kita mampu menangani ancaman ini daripada menguasai negara yang cukup memberikan kesan buruk. Media sosial boleh digunakan untuk tujuan lebih positif seperti pendedahan program RIMUP di sekolah dalam negara ini. Kesan yang baik ini mampu menjana kecemerlangan institusi perpaduan kaum. Paling penting keikhlasan hati setiap insan membantu kerajaan menyatukan kaum berbilang bangsa. Kita mampu melakukan sesuatu yang lebih baik asalkan diri ini mempunyai keikhlasan hati dengan sentiasa berbaik sangka satu sama lain dan terus menyokong dasar holistik kementerian ini secara menyeluruh.   

Selanjutnya di : 
http://www.bharian.com.my/node/90742
Generasi muda perlu diberi peluang awal oleh semua pihak untuk memahami erti perpaduan dengan cara dan amalan ke arah menjadi rakyat yang bersatu padu dan hidup makmur pada masa hadapan.
Perpaduan perlu diperkasakan dengan aktiviti bermanfaat yang boleh membuatkan mereka bersama-sama menyemai bibit-bibit perpaduan, sebagai contoh 1Murid 1 Sukan. Usaha memupuk perpaduan ini mesti bermula dari awal kerana pada masa itulah generasi muda belum ada perasaan prejudis terhadap kawan-kawan daripada keturunan dan agama yang berbeza. Ia bagi mengelak sikap segelintir ibubapa yang merosakkan pemikiran anak-anak dengan menyemai perasaan dan pemikiran yang tidak elok. Ini tidak baik untuk masa depan negara dan masa depan perpaduan. Ibubapa seharusnya menyokong supaya anak-anak mereka mengambil bahagian (dalam menjayakan perpaduan). Kita mesti berjaya dan suasana masa hadapan mesti lebih baik dari sekarang

                  Empat objektif utama RIMUP ialah menggalakkan penyertaan guru dan murid dalam kegiatan bersama, mewujudkan sikap kerjasama dan tolong menolong, melahirkan persefahaman dan toleransi antara murid pelbagai kaum di sekolah selain berkongsi kemudahan, peralatan, tenaga dan kepakaran untuk kegiatan khas.
                  Jika kita singkap dari perspektif yang berbeza, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya untuk memupuk perpaduan antara kaum dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Perpaduan merupakan kunci kejayaan Malaysia hingga dikenali di peringkat antarabangsa. Malaysia sentiasa dijadikan contoh kepada negara-negara lain di dunia ini kerana kejayaannya membentuk perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk selama lebih daripada 50 tahun kebelakangan ini.
Kerajaan sedar bahawa rakyat tidak harus alpa akan kepentingan perpaduan untuk membina sebuah negara Malaysia yang berjaya dan harmoni. Indikator terbaik ke arah itu adalah melalui sukan. Semangat kerjasama dan bertolenransi amatlah penting dalam menjayakan sesuatu aktiviti sukan. Semua ahli sukan mesti bersatu padu untuk menjadi juara tanpa mengira warna kulit, bangsa, dan agama. Rakyat pelbagai kaum akan dipertemukan dan bergaul sesama mereka semasa menjalani aktiviti sukan. Dengan ini mereka akan memahami budaya dan cara hidup kaum lain. Sudah terang lagi bersuluh, Dasar 1 Murid 1 Sukan amatlah penting untuk memupuk perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia.
Melalui dasar ini, usaha kerajaan untuk memupuk semangat kesukanan dan perpaduan kaum akan menjadi lebih mudah. Dengan melibatkan diri dalam sukan atau permainan tertentu, murid-murid akan mempelajari dan menghayati semangat kesukanan semasa dalam permainan. Selain itu, murid-murid turut berpeluang untuk bergaul dengan murid yang berbilang kaum. Seterusnya, perkara ini akan membantu kerajaan untuk meningkatkan perpaduan kaum di negara ini. Semua pihak perlu bekerjasama dalam hal ini, ibarat bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat. Dengan usaha yang bersepadu itu, kita berharap lebih banyak ahli sukan yang bertaraf  dunia akan dilahirkan pada masa akan datang tanpa mengetepikan semangat, ukhuwah antara kaum yang telah lama subur di hati rakyat Malaysia.


No comments:

Post a Comment

Johan Tokoh NILAM Daerah Maran (BMSR) -2017 dan

 27 Julai 2017, PKG Bandar Jengka. Sekali lagi anak didikku Muhamad Nazrul (Johan BM SR) Muhammad Hafiz (Naib Johan BM SR). Beliau telah ber...