TEMA : PERPADUAN
TAJUK : RANCANGAN
INTEGRASI MURID UNTUK PERPADUAN(RIMUP) DAN 1 MURID 1 SUKAN MERUPAKAN
KEMPEN-KEMPEN YANG DIJALANKAN SI SEKOLAH YANG BERTUJUAN MEMUPUK PERPADUAN KAUM.
HURAIKAN.
Rancangan Integrasi
Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) adalah
dasar kementerian yang mula diperkenalkan sejak 1986
lagi di sekolah rendah, kemudian ianya diperluaskan hingga ke peringkat
menengah Pendekatan sempurna lebih ketat dan sarat dengan mesej perpaduan ini
diyakini memberi impak langsung kepada agenda perpaduan kaum secara holistik.
Banyak perkara telah ditambah baik dan diperkasakan dari semasa ke semasa bagi
memberi peluang pelajar dan guru menterjemahkan dasar.
Berbeza dengan dasar 1 murid 1 sukan
wujud bermula tahun 2011, yang mana mewajibkan setiap murid menyertai
sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dalam melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani. Dasar ini juga selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk
membudayakan sukan dalam kalangan masyarakat. Perlu diingatkan bahawa sukan
juga adalah salah satu saluran penting dalam memupuk perpaduan.
Kombinasi 2 program ini, bila
dilaksanakan secara sederap akan mengeratkan pertalian silaturrahim antara
anak-anak di samping memupuk semangat bersaing yang sihat. Peranan besar
menyatukan murid-murid di bawah satu paying bakal mendokong aspirasi 1 Malaysia
yang, sihat, cergas, dinamik dan bersatu padu. Seterusnya ia akan menjamin
keperntingan bersama.
Memetik laporan Tahunan 2014 Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) menyatakan, pemantauan itu membabitkan
sekolah menengah kawasan bandar dan luar bandar yang mempunyai komposisi murid
pelbagai etnik. Berdasarkan pemantauan itu, didapati sekolah yang melaksanakan
aktiviti yang menjurus kepada pembentukan perpaduan dapat dilihat melalui
interaksi dan tingkah laku murid dalam bilik darjah dan ketika aktiviti
kokurikulum. Pemerhatian mendapati, 84.6 peratus atau 66 sekolah sudah
melaksanakan lima kategori RIMUP dan secara rawak di 10 bilik darjah setiap
sekolah menunjukkan 73.1 peratus atau 57 sekolah sudah melaksanakan susunan
tempat duduk secara bercampur dalam kalangan pelbagai etnik. Dalam perkembangan
lain, interaksi murid adalah positif dengan 87.2 peratus atau 68 sekolah
menunjukkan murid pelbagai etnik berinteraksi ketika pembelajaran, kokurikulum
dan kelas Pendidikan Jasmani. Sehubungan itu, kementerian ini turut merancang
membangunkan strategi dan pelan tindakan bagi mengukuhkan penerapan dan amalan
nilai perpaduan di bilik darjah dan juga aktiviti kokurikulum. Selain itu,
pembabitan ibu bapa dan komuniti dalam program seperti ini akan dipertingkatkan
lagi bagi memastikan perpaduan dan semangat patriotisme terus diamalkan dalam
kalangan murid semasa serta selepas waktu persekolahan. Ingin saya tegaskan
program RIMUP ini mempunyai hala tuju jelas menyatupadukan pelajar berbilang
kaum di negara ini.
Ini termasuk pengisian program
kecemerlangan akademik menerusi pelaksanaan aktiviti seperti seminar, kuiz,
debat perpaduan, sayembara perpaduan dan pertandingan fotografi. Model pupuk
perpaduan Kita perlu menaruh keyakinan bahawa program ini mampu menjadi model
untuk memupuk perpaduan yang penting untuk membantu mengekalkan kestabilan,
kemajuan dan tamadun di negara ini. Saya melihat RIMUP ini mampu memberi nilai
tambah Program ini juga boleh diadakan di sekolah aliran Cina dan arus perdana
(SK) secara giliran. Malah, amalan kunjung mengunjung rakan pelbagai bangsa
pada musim perayaan itu adalah praktikal mudah menyatupadukan rakyat Malaysia
secara berkesan. Kementerian optimis mampu terus memperkasakan lagi temasya
program RIMUP secara berkala pada masa hadapan demi merealisasikan agenda
penyatuan kaum secara kukuh. Keyakinan ini perlu disahut pelbagai pihak
khususnya ibu bapa, badan bukan kerajaan dan pemimpin komuniti. Saya tidak setuju
dengan pendapat yang mengatakan media sosial adalah penyebab utama meruntuhkan
benteng perpaduan negara khususnya masyarakat pelajar dan guru di sekolah. Kita
mampu menangani ancaman ini daripada menguasai negara yang cukup memberikan
kesan buruk. Media sosial boleh digunakan untuk tujuan lebih positif seperti
pendedahan program RIMUP di sekolah dalam negara ini. Kesan yang baik ini mampu
menjana kecemerlangan institusi perpaduan kaum. Paling penting keikhlasan hati
setiap insan membantu kerajaan menyatukan kaum berbilang bangsa. Kita mampu
melakukan sesuatu yang lebih baik asalkan diri ini mempunyai keikhlasan hati
dengan sentiasa berbaik sangka satu sama lain dan terus menyokong dasar
holistik kementerian ini secara menyeluruh.
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/90742
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/90742
Generasi muda perlu diberi peluang awal oleh semua pihak untuk memahami
erti perpaduan dengan cara dan amalan ke arah menjadi rakyat yang bersatu padu
dan hidup makmur pada masa hadapan.
Perpaduan perlu diperkasakan dengan aktiviti bermanfaat yang boleh
membuatkan mereka bersama-sama menyemai bibit-bibit perpaduan, sebagai contoh
1Murid 1 Sukan. Usaha memupuk perpaduan ini mesti bermula dari awal kerana pada
masa itulah generasi muda belum ada perasaan prejudis terhadap kawan-kawan
daripada keturunan dan agama yang berbeza. Ia bagi mengelak sikap segelintir
ibubapa yang merosakkan pemikiran anak-anak dengan menyemai perasaan dan
pemikiran yang tidak elok. Ini tidak baik untuk masa depan negara dan masa
depan perpaduan. Ibubapa seharusnya menyokong supaya anak-anak mereka mengambil
bahagian (dalam menjayakan perpaduan). Kita mesti berjaya dan suasana masa
hadapan mesti lebih baik dari sekarang
Empat objektif utama RIMUP ialah menggalakkan penyertaan guru dan murid dalam kegiatan bersama, mewujudkan sikap kerjasama dan tolong menolong, melahirkan persefahaman dan toleransi antara murid pelbagai kaum di sekolah selain berkongsi kemudahan, peralatan, tenaga dan kepakaran untuk kegiatan khas.
Jika kita singkap dari perspektif yang berbeza, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya untuk memupuk perpaduan antara kaum dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Perpaduan merupakan kunci kejayaan Malaysia hingga dikenali di peringkat antarabangsa. Malaysia sentiasa dijadikan contoh kepada negara-negara lain di dunia ini kerana kejayaannya membentuk perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk selama lebih daripada 50 tahun kebelakangan ini.
Empat objektif utama RIMUP ialah menggalakkan penyertaan guru dan murid dalam kegiatan bersama, mewujudkan sikap kerjasama dan tolong menolong, melahirkan persefahaman dan toleransi antara murid pelbagai kaum di sekolah selain berkongsi kemudahan, peralatan, tenaga dan kepakaran untuk kegiatan khas.
Jika kita singkap dari perspektif yang berbeza, Dasar 1 Murid 1 Sukan berupaya untuk memupuk perpaduan antara kaum dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Perpaduan merupakan kunci kejayaan Malaysia hingga dikenali di peringkat antarabangsa. Malaysia sentiasa dijadikan contoh kepada negara-negara lain di dunia ini kerana kejayaannya membentuk perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk selama lebih daripada 50 tahun kebelakangan ini.
Kerajaan sedar bahawa rakyat tidak
harus alpa akan kepentingan perpaduan untuk membina sebuah negara Malaysia yang
berjaya dan harmoni. Indikator terbaik ke arah itu adalah melalui sukan.
Semangat kerjasama dan bertolenransi amatlah penting dalam menjayakan sesuatu
aktiviti sukan. Semua ahli sukan mesti bersatu padu untuk menjadi juara tanpa
mengira warna kulit, bangsa, dan agama. Rakyat pelbagai kaum akan dipertemukan
dan bergaul sesama mereka semasa menjalani aktiviti sukan. Dengan ini mereka
akan memahami budaya dan cara hidup kaum lain. Sudah terang lagi bersuluh,
Dasar 1 Murid 1 Sukan amatlah penting untuk memupuk perpaduan dalam kalangan
rakyat Malaysia.
Melalui dasar ini, usaha kerajaan untuk memupuk semangat kesukanan dan
perpaduan kaum akan menjadi lebih mudah. Dengan melibatkan diri dalam sukan
atau permainan tertentu, murid-murid akan mempelajari dan menghayati semangat
kesukanan semasa dalam permainan. Selain itu, murid-murid turut berpeluang
untuk bergaul dengan murid yang berbilang kaum. Seterusnya, perkara ini akan
membantu kerajaan untuk meningkatkan perpaduan kaum di negara ini. Semua pihak
perlu bekerjasama dalam hal ini, ibarat bulat air kerana pembetung,
bulat manusia kerana muafakat. Dengan usaha yang bersepadu itu, kita berharap
lebih banyak ahli sukan yang bertaraf dunia akan dilahirkan pada masa
akan datang tanpa mengetepikan semangat, ukhuwah antara kaum yang telah lama
subur di hati rakyat Malaysia.
No comments:
Post a Comment