|
SKEMA PEMARKAHAN: KUMPULAN
ANUGERAH TOKOH NILAM NEGERI
PAHANG 201...
|
Tarikh : 21 Jun 2016
|
Item
|
Kriteria
|
Markah
Penuh
|
Sangat
Baik
|
Baik
|
Sederhana
|
Lemah
|
Sangat Lemah
|
1
|
Isi
kandungan dan pengolahan
|
5
|
Pemahaman
soalan : sangat baik
Pembangunan
idea : sangat berkesan
Respons
: sangat relevan
|
Pemahaman
soalan : baik
Pembangunan
idea : berkesan
Respons
: relevan
|
Pemahaman
soalan : sederhana
Pembangunan
idea : sederhana
Respons
: Sebahagian sahaja relevan
Terdapat
pengulangan / jurang
|
Kurang
memahami kehendak soalan
Pembangunan
idea yang lemah
Respons
: kurang relevan
|
Tidak
memahami kehendak soalan
Pembangunan
idea : sangat terhad
Respons
: tidak relevan
|
2
|
Bahasa
|
5
|
Sangat mahir
Struktur :
kompleks
Kosa kata : sesuai, pelbagai dan sangat berkesan
Sebutan : sangat
jelas
Intonasi: tiada
kesilapan yang ketara
|
Mahir
Struktur :
kompleks
Kosa kata :
sesuai, pelbagai dan baik
Sebutan :
jelas
Intonasi : tiada
kesilapan yang ketara
Tidak menghalang kefahaman
|
Struktur
: beberapa kesilapan tetapi tidak menjejaskan komunikasi
Kosa
kata : sesuai, pelbagai dan memuaskan
Sebutan kurang
jelas, boleh menyebabkan salah faham
|
Tiada penguasaan struktur asas
Ucapan-ucapan frasa / tahap telegraf
Kosa kata : terhad
Sebutan : tidak jelas menyebabkan salah faham
|
Ucapan / frasa satu persatu
Kosa kata : sangat terhad
Sebutan tidak difahami
|
3
|
Penyampaian
|
5
|
Sangat
fasih / lancar
Gaya
penyampaian : sangat menarik
Keyakinan
: Sangat tinggi
Sangat
kurang merujuk kepada nota
Mengurus
perbincangan dengan berkesan.
Mempamerkan
inisiatif, minat dan menentukan hala tuju interaksi dalam perbincangan /
persembahan
|
Fasih
tetapi terdapat sedikit teragak-agak
Sesekali
terhalang kerana berfikir
Keyakinan
: tinggi tetapi sesekali merujuk kepada nota.
Berjaya
mengekalkan perbincangan / persembahan dengan baik
Mempamerkan
inisiatif, minat untuk berinteraksi
|
Berupaya
berkomunikasi dengan walaupun penyampaian tidak sekata, teragak-agak
Tercari-cari
perkataan yang sesuai
Sederhana
yakin dalam penyampaian
Cuba
berinteraksi dan sesekali memerlukan dorongan / bantuan
|
Penyampaian
kerap tersekat-sekat
Kurang
yakin dalam penyampaian
Kurang menunjukkan
inisiatif dalam perbincangan / persembahan
Mengambil
masa untuk bertindak balas terhadap topik / idea
Bergantung
kepada bantuan untuk meneruskan perbincangan
|
Penyampaian
kerap kali tersekat-sekat
Ucapan
tergantung
Tiada keyakinan dalam penyampaian
Tidak mengambil inisi-atif untuk berinteraksi
dan tidak mampu untuk mengekalkan perbincangan.
Tidak
bertindak balas walaupun apabila digesa
|
4
|
Interaksi
dan kesepakatan dalam komunikasi berkumpulan
|
5
|
Sangat
aktif tetapi masih memberi ruang kepada rakan lain, kerap berinteraksi dan
menyumbang idea
Penggunaan
perbendaharaan kata yang tepat dan sesuai dengan perbincangan
Penyampaian mesej
yang singkat, sangat jelas dan mudah difahami oleh ahli kumpulan
Ekspresi
bahasa tubuh yang meyakinkan dalam menyatakan penegasan sesuatu maklumat yang
jelas dan difahami
|
Kerap
berinteraksi dan menyumbang idea serta memberi ruang kepada rakan lain
Penggunaan
perbendaharaan kata yang baik dan sesuai dengan perbincangan
Penyampaian mesej yang singkat, jelas dan difahami oleh ahli kumpulan
Ekspresi
bahasa tubuh dalam menyatakan penegasan sesuatu maklumat
|
Ada
berinteraksi dan menyumbang idea serta memberi ruang kepada rakan lain
Penggunaan
perbendaharaan kata yang baik tetapi terdapat beberapa kesilapan dan kurang
sesuai dengan tajuk perbincangan
Penyampaian
mesej yang kurang jelas dan kurang difahami oleh ahli kumpulan
Ekspresi
bahasa tubuh yang kurang sesuai dengan penegasan sesuatu maklumat yang ingin
disampaikan
|
Kurang
berinteraksi dan kurang menyumbang idea
Melepaskan
ruang memberi pendapat kepada rakan lain
Penggunaan
perbendaharaan kata yang lemah dan tidak sesuai dengan perbincangan
Penyampaian
mesej yang tidak jelas dan tidak difahami oleh ahli kumpulan
Ekspresi
bahasa tubuh yang tidak sesuai dalam menyatakan penegasan sesuatu maklumat
|
Sangat
kurang berinteraksi dan menyumbang idea
Melepaskan
ruang memberi pendapat kepada rakan lain
Penggunaan
perbendaharaan kata yang sangat lemah dan keluar dari tajuk perbincangan
Mesej
yang salah dan tidak difahami oleh ahli kumpulan
Tiada
langsung ekspresi tubuh
|
JUMLAH
|
20
|
|
BORANG PEMARKAHAN: INDIVIDU
ANUGERAH TOKOH NILAM NEGERI PAHANG 201...
|
Tarikh
: 21 Jun 2016
|
Item
|
Kriteria
|
Markah Penuh
|
Sangat Baik
|
Baik
|
Sederhana
|
Lemah
|
Sangat
Lemah
|
1
|
Isi
kandungan dan pengolahan
|
20
|
Pemahaman
soalan : sangat baik
Pembangunan
idea : sangat berkesan
Respons
: sangat relevan
|
Pemahaman
soalan : baik
Pembangunan
idea : berkesan
Respons
: relevan
|
Pemahaman
soalan : sederhana
Pembangunan
idea : sederhana
Respons
: Sebahagian sahaja relevan
Terdapat
pengulangan / jurang
|
Kurang
memahami kehendak soalan
Pembangunan
idea yang lemah
Respons
: kurang relevan
|
Tidak
memahami kehendak soalan
Pembangunan
idea: sangat terhad
Respons
: tidak relevan
|
2
|
Bahasa
|
15
|
Sangat mahir
Struktur :
kompleks
Kosa kata : sesuai, pelbagai dan sangat berkesan
Sebutan : sangat
jelas
Intonasi : tiada
kesilapan yang ketara
|
Mahir.
Struktur :
kompleks
Kosa kata :
sesuai, pelbagai dan baik
Sebutan : jelas
Intonasi : tiada
kesilapan yang ketara
Tidak menghalang kefahaman
|
Struktur:
beberapa kesilapan tetapi tidak menjejaskan komunikasi
Kosa
kata : sesuai, pelbagai dan memuaskan
Sebutan kurang
jelas, boleh menyebabkan salah faham
|
Tidak penguasaan struktur asas.
Ucapan-ucapan frasa / tahap telegraf
Kosa kata : terhad
Sebutan : tidak jelas menyebabkan salah faham
|
Ucapan / frasa satu persatu
Kosa kata : sangat terhad
Sebutan tidak difahami
|
3
|
Penyampaian
/ keupayaan berkomunikasi
|
15
|
Sangat
fasih / lancar
Gaya
penyampaian : sangat menarik
Keyakinan:
Sangat tinggi
Sangat
kurang merujuk kepada nota
Mengurus
maklumat dengan berkesan
Mempamerkan
inisiatif, minat dan menentukan hala tuju interaksi dalam penyampaian
maklumat
|
Fasih
tetapi terdapat sedikit teragak-agak
Sesekali
terhalang kerana berfikir
Keyakinan
: tinggi tetapi sesekali merujuk kepada nota
Berjaya
mengekalkan penyampaian maklumat
dengan baik
Mempamerkan
inisiatif, minat untuk berinteraksi
|
Berupaya
berkomunikasi dengan walaupun penyampaian tidak sekata, teragak-agak
Tercari-cari
perkataan yang sesuai
Sederhana
yakin dalam penyampaian maklumat
Cuba
berinteraksi dan sesekali memerlukan dorongan / bantuan
|
Penyampaian
kerap tersekat-sekat
Kurang
yakin dalam penyampaian
Kurang menunjukkan
inisiatif dalam penyampaian maklumat
Mengambil
masa untuk bertindak balas terhadap topik / idea
Bergantung
kepada bantuan untuk meneruskan perbincangan.
|
Penyampaian
kerap kali tersekat-sekat
Ucapan
tergantung
Tiada keyakinan dalam penyampaian
Tidak mengambil inisiatif
untuk berinteraksi dan tidak mampu untuk mengekalkan penyampaian
maklumat
Tidak
bertindak balas walaupun apabila digesa.
|
4
|
Kreativiti
|
5
|
Sangat kreatif
Idea yang sangat inovatif
Persembahan sangat menarik dan berkesan
|
Kreatif
Persembahan berkesan
Mempunyai idea yang inovatif
|
Kreatif: Memuaskan
Persembahan yang sederhana
Mempunyai idea yang sederhana
|
Kurang kreatif
Persembahan kurang menarik
Kekurangan idea
|
Tidak kreatif
Persembahan tidak menarik
Tiada idea
|
5
|
Ketokohan
/ Perwatakan
|
5
|
Sangat
yakin, kemas, tahu tata cara apabila ditemuramah
|
Yakin,
kemas tetapi sedikit gugup apabila ditemuramah
|
Yakin,
kemas tetapi gugup apabila ditemuramah, tidak ceria
|
Kurang
yakin, kurang tahu tata cara apabila ditemuramah, terlalu bersahaja
|
Tidak
yakin, tidak tahu tata cara apabila ditemuramah
|
JUMLAH
|
60
|
No comments:
Post a Comment