Monday, 24 April 2017

KREATIVITI DAN INOVASI

Maksud kreatif dan inovatif


Kreativiti merupakan satu istilah yang telah menjadi tumpuan ramai penyelidik dalam pelbagai bidang seperti pendidikan, psikologi kognitif, dan lain-lain lagi. Ini adalah disebabkan kreativiti telah dilihat mempunyai kesan yang besar terhadap pelbagai aspek kehidupan manusia. Ianya telah diiktiraf sebagai salah satu daripada mercu tanda pencapaian tertinggi seseorang individu. Istilah kreativiti ini juga sering dianggap mempunyai perkaitan dengan istilah seperti ‘pemikiran atau kebolehan kreatif’, ‘penyelesaian masalah’, ‘imaginasi’ ataupun ‘inovasi’ .

Inovasi pula merupakan satu istilah yang berasal daripada perkataan innovare yang bermaksud memperbaharui atau melakukan perubahan .Secara mudahnya, inovasi merupakan suatu proses yang mengubah idea kepada praktis ataupun suatu yang praktikal. Ini menunjukkan inovasi merupakan satu elemen pemangkin yang merubah satu idea atau ciptaan itu kepada satu tahap yang lebih baik dan efektif. Idea dan produk yang kreatif kemudiannya diubah kepada bentuk yang mempunyai nilai ekonomi dan komersil dikalangan pengguna atau masyarakat. Ini secara jelas menunjukkan perkaitan reka cipta sebagai pemangkin dalam penjanaan dan penghasilan idea atau produk yang kreatif serta inovatif.

1.0 PENGENALAN

Pada akhir-akhir ini, masyarakat yang kreatif dan inovatif amat diperlukan supaya matlamat Modal Insan dapat dicapai untuk pembangunan negara. Dalam usaha menyediakan tenaga kerja yang berkualiti untuk mencapai kecemerlangan negara yang berterusan, mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Abdullah Ahmad Badawi telah membangkitkan Konsep Modal Insan. Hasrat kerajaan adalah tinggi dalam melahirkan generasi pelapis yang berkualiti dan berkompeten dalam menerajui negara ke arah kemajuan yang bakal dicapai terutamanya dalam menghadapi Wawasan 2020. Masyarakat yang kreatif bermaksud masyarakat yang mempunyai kebolehan mewujudkan sesuatu yang baharu sama sekali.
Masyarakat yang inovatif pula bermaksud masyarakat yang memiliki kemampuan untuk menciptakan sesuatu yang baharu. Sebagai institusi pelajaran, sekolah memainkan peranan penting dalam melahirkan pelajar yang kompeten, kreatif dan inovatif. Menurut mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad, Malaysia mempunyai sistem pendidikan yang terbaik dalam kalangan dunia ketiga maka kejayaan yang perlu dicapai mempunyai kaitan dengan cabaran keenam Wawasan 2020 iaitu mewujudkan masyarakat yang saintifik dan progresif, masyarakat yang inovatif dan memandang jauh kehadapan.


- KONSEP PEMIKIRAN KREATIF, INOVATIF DAN KOMPETEN-

Pemikiran kreatif dan inovatif dijadikan penguasaan asas ilmu dalam kalangan guru untuk diterapkan kepada pelajar-pelajar. Definisi pemikiran kreatif dan inovatif menurut George, 1970 ialah pemikiran sebagai suatu proses penyelesaian masalah dan perlakuan semulajadi yang kompleks (Edward de Bono,1997). Beliau juga mengaitkan pemikiran kreatif dan inovatif dengan pemikiran lateral yang membawa maksud bukan sahaja untuk menyelesaikan masalah, malahan juga berfikir untuk melihat sesuatu berdasarkan pelbagai perspektif bagi menyelesaikan masalah. pemikiran kreatif dan inovatif yang dikembangkan dan perlu dikuasai oleh pelajar ialah pemikiran secara kritis dan kreatif. Poh Swee Hiang (1999) menyatakan pemikiran keatif amat penting untuk membentuk warganegara yang tahu dan mampu menggunakan pemikiran mereka dalam menghadapi pelbagai cabaran, tekanan dan perubahan manakala pemikiran inovatif dapat membentuk individu agar mempunyai daya kreativiti yang baik, ideal, imaginatif dan mempunyai unsur-unsur humanistik dan artistik yang tinggi.

Apabila kedua-dua kemahiran ini dikuasai oleh pelajar melalui rangsangan dan latihan yang diberi seterusnya pelajar mengaplikasikan dalam corak pembelajaran harian maka pembelajaran yang optimum akan berlaku. Kompeten bermaksud pengetahuan, kemahiran dan sikap yang dimiliki oleh seseorang pelajar untuk meningkatkan kualiti pencapaian pendidikan. Kompeten merupakan satu keperluan yang standard bagi seseorang pelajar mencapai hasil peresekolahannya seperti dapat bersaing secara positif dengan rakan-rakan pelajar dan mereka hendaklah bernilai marketable dan employable apabila mereka meninggalkan bangku sekolah. (Ainon Muhammad, 1996)

Untuk merangsang daya kreativiti murid, sistem pendidikan di negara kita perlu menekankan aspek percambahan idea dalam kalangan murid. Pembelajaran dalam bilik darjah perlu menjadi medan di mana murid-murid dapat mengemukakan idea-idea yang bernas dan seterusnya berkongsi idea ini dengan rakan-rakan yang lain untuk menghasilkan sesuatu yang bermanfaat. Percambahan idea ini boleh dirangsang mealui pendekatan pembelajaran berasaskan penyelesaian masalah atau problem-based learning. Sebagai contoh, seorang guru yang kreatif boleh meminta murid untuk bekerja dalam beberapa kumpulan kecil untuk menyelesaikan sesuatu masalah di sekolah.

Sekolah saya sering menghadapi masalah pembuangan sampah yang menjejaskan persekitaran dan suasana pembelajaran di sekolah. Perkara pertama yang perlu saya buat ialah mengenal pasti apakah punca yang menyebabkan masalah tersebut. Setelah menemui puncanya, saya boleh menggalakkan pelajar mengemukakan pelbagai idea untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Mereka boleh berbincang mengenai perkara ini, membuat persembahan kepada kelas mengenai saranan penyelesaian masalah, dan seterusnya memilih saranan yang terbaik bagi mengatasi masalah yang dihadapi. Mungkin mereka akan mengemukakan kaedah baharu seperti pengurusan pembersihan sekolah, pemberian insentif kepada murid atau kelas yang paling bersih, atau mencipta alat baharu yang boleh mengatasi masalah pembuangan sampah di sekolah. Aktiviti ini melibatkan beberapa proses pembelajaran penting seperti pencarian fakta (fact finding), pencarian punca masalah (problem finding), pencarian idea (idea-finding) dan akhirnya penemuan penyelesaian (solution finding) yang kesemuanya merangsang daya kreativiti murid.
Kesimpulannya, sekolah sebagai organisasi hendaklah memberikan peluang kepada pelajar untuk mencambahkan idea mereka. Dengan percambahan idea, pelajar yang berfikiran kreatif, kompeten dan inovatif dapat dilahirkan.


- KAEDAH CUNGKIL BIJAK

Saya sebagai guru telah memperkenalkan satu kaedah yang bernama Cungkil Bijak dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pengajian Am. Kaedah ini lebih berpusatkan pelajar. Aktiviti sambil belajar seperti eksperimen, perbincangan, simulasi, lawatan, penyelesaian masalah, penggunaan sumber luar bilik darjah dan penggunaan teknologi dalam ICT bukan sahaja dapat melahirkan pelajar yang kreatif, tetapi juga inovatif. Saya telah memperkenalkan beberapa aktiviti baru termasuklah program ‘Cungkil Bijak’ ini untuk menarik minat para pelajar dalam tajuk Kenegaraan. Cungkil Bijak merupakan satu kaedah kuiz. Pelajar dibahagiakn kepada dua kumpulan dan diadakan duga akal.
Sebelum mengambil bahagian dalam program ini, pelajar didapati menyediakan pelbagai teknik mengambil nota dan menyimpan nota untuk menajwab soalan-soalan tersebut. Biasanya pelajar saya lemah menguasai istilah dan fakta mengenai perundangan, kehakiman dan pentadbiran Malaysia. Selepas diadakan program Cungkil Bijak ini pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan yakin dan betul. Kreativiti mereka adalah dalam cara penyediaan nota dan inovasi pula mereka ialah dalam mereka bentuk satu teknik baharu yang belum digunakan oleh mana-mana pelajar yang lain di sekolah saya.
Kesimpulannya, kaedah Cungkil Bijak ini telah mendorong pelajar saya lebih kreatif dan inovatif dalam penyediaan dan penyampaian buah fikiran. Malah saya telah mendapati prestasi mereka juga telah meningkat khususnya topik yang diajarkan.


-       - KAEDAH PENYELESAIAN MASALAH

Kreativiti dan inovasi dalam kalangan pelajar juga boleh dipupuk dalam pelaksanaan pembelajaran dalam kumpulan. Setiap pelajar mempunyai daya imiginasi yang tersendiri dalam melihat sesuatu secara berlainan. Pembelajaran dalam kumpulan dapat memupuk para pelajar untuk berfikiran secara terbuka atau berfikir di luar kotak serta secara analitikal, kritikal dan praktikal. Apabila saya memberikan pelajar sesuatu situasi untuk diselesaikannya, pelajar-pelajar melihat masalah itu dari pelbagai perspektif.

Sebagai contoh pelajar aliran sastera melihat dari aspek kualitatif manakala pelajar aliran sains saya pula melihat dari perspektif kuantitatif. Bagaimanapun kedua-dua golongan ini melihat sesuatu masalah yang diberikan secara alitikal, praktikal dan pragmatik. Hal ini akan mendorong –pelajar pelajar saya untuk melihat sesuatu perkara itu sebagai peluang yang boleh mencetuskan idea baharu. Mereka juga terpaksa menggunakan minda yang kreatif untuk menemukan perspektif yang baru dalam penyelesaian masalah.

Dalam bilik darjah, saya sentiasa memastikan penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran. Setiap bahan yang digunakan merangkumi sifat-sifat, kelebihan dan kekurangan bahan yang digunakan dalam pembelajaran. Hal ini memerlukan pelajar bijak membezakan setiap bahan yang digunakan. Oleh itu kebolehan membandingkan dan membezakan dalam bab Kehakiman umpamanya amat diperlukan di samping penyelesaian masalah yang diberi. Tajuk Kehakiman yang merangkumi fungsi dan bidang kuasa mahkamah dan hakim contohnya lebih menjurus kepada soalan penyelesaian masalah yang dikemukakan berdasarkan situasi-situasi. Hal ini selaras dengan Sukatan Pelajaran Pengajian Am yang menuntut pelajar supaya mentakrifkan mahkamah dan bidang kuasanya dengan tepat sebelum menyelesaikan masalah kehakiman yang diberi.

Pelajar perlu memikirkan beberapa alternatif dan menentukan pilihan yang terbaik semasa menyelesaikan masalah dengan mengambil kira perkara-perkara penting kemudian menentukan keutamaan untuk menyelesaikan masalah.Penggunaan model kreatif dan inovasi akan membantu pelajar dalam cara belajar bab ini dengan lebih berkesan. Pelajar yang mengaplikasikan model ini dalam pembelajaran bab Kehakiman telah memahami bahawa kemahiran berfikir yang efektif perlu digunakan dalam menyelesaikan masalah kerana penyelesaian masalah Kehakiman juga sebagai proses kemahiran berfikir. Saya berpendapat bahawa penggunaan kaedah pemikiran kreatif dan inovasi dalam menyelesaikan masalah yang digunakan dalam pembelajaran, pelajar diharapkan menjadi seorang penyelesai masalah yang baik sama ada di dalam dan di luar sekolah.

Kesimpulannya, kaedah penyelesaian masalah ini bukan sahaja telah berjaya merungkaikan segala kesulitan pelajar dalam pelajaran malah dapat membantu pelajar apabila mereka dewasa nanti.

- PENGGUNAAN PETA MINDA DAN GRAFIK

Untuk memantapkan penggunaan kreatif dan inovasi dalam bilik darjah, saya menggalakkan pelajar saya menggunakan alat-alat berfikir seperti peta minda dan untuk membantu mereka dalam memahami fakta-fakta dalam bab Perundangan dengan lebih mudah. Pelajar-pelajar digalakkan untuk mencatat nota dengan menggunakan peta minda. Hal ini adalah selaras dengan Abd.Rahim (1999) dan Buzan (1984) iaitu bagi meningkatkan daya ingatan, taakulan dan perkembangan pemikiran dalam sesuatu pembelajaran, konsep pemetaan minda boleh diketengahkan. Perundangan merupakan satu bab untuk pelajar memahami proses pembinaan ingatan yang bermula dari tajuk-tajuk kecil hinggalah tajuk-tajuk yang lebih rumit.

Setiap proses yang dinyatakan dalam bab ini memerlukan kemahiran berfikir pelajar untuk membezakan setiap aras perundangan seperti perundangan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Oleh yang demikian untuk mengelakkan pelajar-pelajar keliru dengan setiap proses yang dinyatakan, pelajar boleh menggunakan model pemikiran kreatif dan inovatif untuk bab ini. Teknik berfikir melalui operasi meta kognitif ini akan membantu individu menjana pemikiran secara kreatif dan kritis melalui peta minda dan penggunaan grafik.

Selain itu peta minda yang lain adalah seperti ‘relevance tree’. Saya akan memecahkan sesuatu tajuk utama kepada sub-tajuknya. Contoh yang biasa saya gunakan ialah Carta Organisasi sesebuah pertubuhan seperti Hierarki Kerajaan Pesekutuan Malaysia. Struktur organisasi ini dapat difahami dengan lebih jelas lagi dengan adanya pertalian ‘line’ dan ‘staff’. Biasanya garisan biasa menunjukkan tanggunjgawab langsung kepada matlamat organisasi manakala garisan berputus-putus menunjukkan fungis staf yang berperanan menyokong dan menasihati ahli organisasi yang lain. Satu lagi bentuk peta minda yang saya gunakan untuk menggalakkan pelajar saya berfikir secara kreatif dan inovasi ialah rajah tulang ikan. Rajah ini biasanya saya gunakan untuk meneliti sebab dan punca masalah sesuatu proses atau organisasi. Teknik ini sangat diutamakan khususnya apabila saya mengajar tajuk-tajuk esei dalam kelas saya.

Kesimpulannya, penggunaan peta minda dan grafik seperti rajah, gambar rajah dan pelbagai bentuk visual lain mendorong pelajar saya berfikir secara lebih terbuka, kreatif dan inovatif


- PENGGUNAAN TEKNIK GLUKOSA

Seperti yang diketahui umum, GLUKOSA diperlukan untuk menghasilkan tenaga
bagi metabolisme hayat. Saya telah menterjemahkan ini dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah untuk menghasilkan idea-idea baharu. GLUKOSA yang diertikan adalah seperti berikut:
G – ganti atau gabung
L – lebihkan (diperbanyakkan dari segi kuantiti sesuatu unsur)
U – ubahsuai (ubah warna, bentuk, proses, rasa, bau, bunyi dan lain-lain)
K – kurangkan (diperkecilkan dari segi kuantiti sesuatu unsur)
O – olakkan (diulang-ulang, diputar, dikisar dan dipusingkan)
S – songsangkan (diterbalikkan dari segi masa, proses, arah dan lain-lain)
A – aplikasi atau adaptasi.

Untuk menghasilkan rekaan baharu, saya telah menggunakan GLUKOSA untuk meneliti sesuatu benda atau idea yang sedia ada. Teknik ini telah saya gunakan secara sengaja dan dijadikan sebagai suatu kebiasaan berfikir. GLUKOSA ini merupakan satu senarai semak (check list) Senarai semak ini telah diperluas lagi dan tidak rigid. Untuk memudahkan aplikasinya di bilik darjah maka suatu bentuk penyusun grafik dicadangkan.

Pelajar-pelajar diminta mengisi item yang dipelajari di ruang pertama. Selepas itu mereka dikehendaki nyatakan sebarang kemungkinan, akibat atau kesan yang berlaku terhadap item yang ditulisnya tadi di ruang ketiga. Selepas pelajar berfikir, sudah tentu dia akan memperoleh satu idea baharu. Jadi idea baharu itu akan ditulis di ruang Kesimpulannya, kaedah GLUKOSA amat sesuai bagi guru-guru bahasa yang perlu mengajar tajuk-tajuk karangan, rumusan, ringkasan dan karangan berpandu.

-KAEDAH KEMAHIRAN KOGNITIF DAN INKUIRI

Salah satu matlamat dalam Sukatan Pelajaran Pengajian Am ialah pelajar dapat memikirkan sesuatu dengan kritis dan kreatif sesuai dengan peranan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama. Dalam hali ini saya sebagai guru memberi tumpuan terhadap ketrampilan berbahasa yang dapat mendidik pelajar agar bertutur, cekap membaca dan dapat menulis dengan kreatif. Matlamat ini dapat dicapai melalui penghasilan karangan yang melibatkan hubungan pemikiran dan peluahan dalam bentuk tulisan. Menurut Mohd. Yusuf Hassan (1994), penulisan karangan adalah hubungan antara keupayaan pelajar berfikir dengan domain kognitif di samping domain afektif dan psikomotor.

Dalam konteks pengajaran karangan, saya menggalakkan pelajar menulis rangka-rangka karangan sebelum memindahkannya dalam bentuk karangan lengkap. Beberapa kumpulan diwujudkan dan setiap ahli kumpulan digalakkan memberi pendapat mengenai tajuk yang bakal ditulis oleh mereka. Sokongan bahan bantu mengajar seperti keratan akhbar, rencana elektronik dan power point akan melahirkan pemikiran pelajar yang positif, kreatif dan inovatif. Penghasilan karangan oleh pelajar mempamerkan kemahiran berfikir setelah melalui pendedahan kemahiran berfikir setelah melihat, membaca dan menghayati bahan-bahan pengajaran yang telah saya sediakan sepanjang tempoh pengajaran karangan tersebut.

Dalam memupuk kemahiran berfikir secara kreatif dan inovasi saya mengesyorkan Model Inkuiri dalam bilik darjah. Model Inkuiri ini merangkumi segala proses soal selidik untuk mendapatkan jawapan atau kesimpulan daripada soalan, atau daripada masalah yang dikemukakan. Saya menjalankan aktiviti soal selidik ini supaya pelajar saya dapat mengenal pasti soalan bermasalah, membentuk hipotesis, merancang aktiviti kajian, manjalankan kajian atau siasatan dan seterusnya mendapatkan jawapan dan membuat rumusan. Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran, saya menggunakan dua jenis teknik inkuiri iaitu ‘inkuiri terbimbing’ dan ‘inkuiri terbuka’. Dalam Inkuiri terbimbing, saya telah membimbing pelajar menjalankan segala proses kajian.


Kesimpulannya, kemahiran kognitif dan inkuiri membantu pelajar dapat menulis esei yang lebih berkualiti, berfikir secara logik, boleh memuatkan atau mengisi buah fikiran di lokasi yang sesuai dalam wacana penulisan atau lisan. Tanpa kemhiran kognitif pelajar tidak dapat memikir.

Pihak yang berperanan

Tugas ini seterusnya perlu dipikul oleh ibu bapa. Semasa anak-anak mereka masih kecil, ibu bapa perlu membeli alat-alat mainan yang boleh mengembangkan kemahiran kreatif dan inovatif anak mereka. Permainan seperti Lego amat sesuai untuk kanak-kanak. Dengan menggunakan bongkah-bongkah plastik ini, kanak-kanak boleh menghasilkan pelbagai bentuk termasuk bangunan, robot, dan sebagainya. Kata peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya. Oleh itu, ibu bapa perlu menerapkan unsur kreativiti dan inovasi dalam diri anak mereka sejak mereka kanak-kanak lagi.

Seterusnya, kerajaan memainkan peranan yang penting. Dalam hal ini, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) telah mengadakan Karnival Malaysia Inovatif 2010 di seluruh negara yang bertemakan “Meraikan Kreativiti”. Karnival ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran mengenai kepentingan pemikiran yang kreatif dan memupuk budaya inovasi dalam kalangan rakyat di negara ini. Kumpulan sasaran meliputi semua lapisan masyarakat iaitu golongan OKU, wanita, belia, pelajar-pelajar sekolah, komuniti, penduduk bandar dan luar bandar, penyelidik, badan bukan kerajaan dan pihak swasta. Tindakan MOSTI ini amat dialau-alukan oleh semua pihak. Walau bagaimanapun, adalah harapan semoga usaha seumpama ini dapat dijalankan secara berterusan dan jangan bersifat hangat-hangat tahi ayam.

Pihak swasta khususnya sektor perindustrian juga perlu berganding bahu dengan kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang kreatif dan inovatif. Usaha untuk melahirkan masyarakat yang kreatif dan inovatif menuntut rakyat kita supaya terlibat dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D). Oleh itu, sektor swasta harus menggiatkan penyelidikan dan pembangunan dalam kalangan kaki tangan mereka. Sejumlah wang sepatutnya diperuntukkan untuk penyelidikan dan pembangunan. Sebagai contoh, durian tidak dapat dieksport ke Singapura kerana faktor pencemaran.

MARDI telah menjalankan penyelidikan dan pembangunan ke atas durian dan akhirnya para penyelidik berjaya menghasilkan serbuk durian yang boleh dibungkus dan dieksport bukan sahaja ke Singapura malah ke luar negara. Pengguna hanya perlu mencampurkan serbuk durian dengan air dan mereka dapat menikmati durian. Serbuk ini pula boleh tahan dalam tempoh masa yang lama. Oleh itu, pihak swasta perlu mencontohi MARDI dalam menghasilkan barangan yang berkreatif dan inovatif. Kata peribahasa hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Akhir sekali, kita tidak boleh menidakkan peranan para pendidik dalam melahirkan masyarakat yang kreatif dan inovatif. Sehubungan dengan hal ini, para pendidik di seluruh negara sama ada di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah atau Institusi Pendidikan Tinggi Awam (IPTA) mahupun Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS), termasuk kolej dan institusi kemahiran harus menghadapi pelbagai cabaran. Cabaran pertama ialah mempertingkat profesionalisme. Para pendidik harus sedar tentang tugas dan amanah yang dipikul untuk mendidik generasi yang akan mencapai wawasan negara. Seterusnya, suatu anjakan paradigma dapat dilakukan oleh para pendidik. Cabaran kedua ialah kemahiran dalam penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Pembestarian sekolah dan Schoolnet hendaklah dihargai dengan menggunakan segala kemudahan semaksimum mungkin untuk melahirkan insan yang kreatif dan inovatif. Cabaran ketiga ialah budaya fikir dan berakhlak. Pendidik yang berpengetahuan perlu serba tahu dengan menambah pembacaan untuk peningkatan ilmu serta dapat membawa isu-isu semasa untuk dibincang dan mencari penyelesaian berkaitan kekeluargaan, komuniti, ekonomi dan sebagainya untuk mencari penyelesaian. Oleh itu, pendidik yang berpengetahuan dapat melahirkan generasi anak didik yang cemerlang yang boleh berfikir secara kritis dan berinovasi dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

Intihanya, semua pihak hendaklah bekerjasama dalam usaha melahirkan masyarakat yang kritis, kreatif dan inovatif dalam menghadapi pelbagai cabaran baru serta peka kepada kepedulian sosial, keadilan sejagat dan solidariti antarabangsa. Kata peribahasa bukit sama didaki, lurah sama dituruni. Kita perlu ingat bahawa generasi muda hari ini perlu mempunyai daya saing untuk berhadapan dengan globalisasi dan seterusnya negara kita dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara-negara maju.


No comments:

Post a Comment

Johan Tokoh NILAM Daerah Maran (BMSR) -2017 dan

 27 Julai 2017, PKG Bandar Jengka. Sekali lagi anak didikku Muhamad Nazrul (Johan BM SR) Muhammad Hafiz (Naib Johan BM SR). Beliau telah ber...